Works
Biography

At the beginning of her career, she developed her work around the deterioration and demolition of horizontal properties built between the 1960s and 1980s in certain neighborhoods of Bogotá, carrying out various projects in buildings that were in a state of abandonment. As a result of the research group “Practices of the Void,” conducted at the Jorge Tadeo Lozano University, she began analyzing a building that the university had acquired to expand its campus. The building showed significant damage caused by the climate and prolonged neglect.

 

In that space, she undertook an extensive creative process through which she experimented with hard architectural materials and softer ones such as caramel. This led to the creation of sculptural and installation pieces that spoke to the processes of material transformation in architecture, highlighting the ephemeral nature of construction and the contradictions inherent in Bogotá’s urban renewal.

 

In 2016, her artistic practice underwent a transformation as she began creating pieces using reclaimed wood and paint, making visible the ruins of architectural constructions that once formed part of Bogotá. Painting became a system of thought that allowed her to see and understand its local uses, giving rise to installation projects that drew from the palettes of interior and exterior architectural painting. These installations explored painting and the origin of materials with the aim of reversing their natural course—namely, their potential disappearance.

 

These projects were conceived as modular and unified through a line traced on the pieces by subtracting layers of paint applied to the wood. Those lines metaphorically referred to time and, more specifically, to the dating of materials as indicated by the quantity and/or simulation of paint layers. The resulting works reflected on the temporality of architecture and the materials that constitute it.

In the most recent stage of her practice, she approaches the exercise of painting and rethinks color in representation. She is currently exploring expanded painting and the potential of color in sculpture, using bodies of water—such as the sea at Isla Fuerte or the Bogotá River at the Tequendama Falls—as starting points. This process has involved various lines of research that have resulted in a range of written texts. These are complex projects that reflect on the place of painting today, grounded in specific geographic and historical contexts. All of this has been made possible thanks to her research on expanded Colombian painting, which she developed in her master’s thesis in Art History at the Universidad de los Andes.

_________________________________

Al inicio de su carrera, desarrolló su obra en torno al deterioro y la demolición de propiedades horizontales construidas entre las décadas de 1960 y 1980 en ciertos barrios de Bogotá, llevando a cabo diversos proyectos en edificaciones en estado de abandono. Como resultado del grupo de investigación “Prácticas del Vacío”, desarrollado en la Universidad Jorge Tadeo Lozano, comenzó a analizar un edificio que la universidad había adquirido para ampliar su campus. Este edificio presentaba un deterioro significativo causado por el clima y el abandono prolongado.

En ese espacio emprendió un amplio proceso creativo a través del cual experimentó con materiales arquitectónicos duros y otros más blandos, como el caramelo. Esto la llevó a la creación de piezas escultóricas e instalaciones que abordaban los procesos de transformación material en la arquitectura, resaltando el carácter efímero de la construcción y las contradicciones inherentes a la renovación urbana en Bogotá.

En 2016, su práctica artística experimentó una transformación al comenzar a crear piezas con madera recuperada y pintura, haciendo visibles las ruinas de construcciones arquitectónicas que alguna vez formaron parte de Bogotá. La pintura se convirtió en un sistema de pensamiento que le permitió observar y comprender sus usos locales, dando origen a proyectos de instalación que partían de las paletas cromáticas de la pintura arquitectónica interior y exterior. Estas instalaciones exploraban la pintura y el origen de los materiales con el objetivo de revertir su curso natural: su potencial desaparición.

Estos proyectos fueron concebidos como modulares y unificados a través de una línea trazada sobre las piezas por medio de la sustracción de capas de pintura aplicadas a la madera. Estas líneas aludían metafóricamente al tiempo y, más específicamente, a la datación de los materiales según la cantidad y/o simulación de capas de pintura. Las obras resultantes reflexionaban sobre la temporalidad de la arquitectura y los materiales que la componen.

En la etapa más reciente de su práctica, aborda el ejercicio de la pintura y replantea el color en la representación. Actualmente explora la pintura expandida y el potencial del color en la escultura, utilizando cuerpos de agua—como el mar en Isla Fuerte o el río Bogotá en el Salto del Tequendama—como puntos de partida. Este proceso ha implicado diversas líneas de investigación que han dado lugar a una serie de textos escritos. Se trata de proyectos complejos que reflexionan sobre el lugar de la pintura en la actualidad, anclados en contextos geográficos e históricos específicos. Todo esto ha sido posible gracias a su investigación sobre la pintura expandida en Colombia, desarrollada en su tesis de maestría en Historia del Arte en la Universidad de los Andes.

Exhibitions
Enquire

Send me more information on Maria Clara Figueroa

Please fill in the fields marked with an asterisk
Receive newsletters *

* denotes required fields

In order to respond to your enquiry, we will process the personal data you have supplied in accordance with our privacy policy (available on request). You can unsubscribe or change your preferences at any time by clicking the link in our emails.