Tikal Smildiger began her artistic training under the mentorship of the artist María Nelly Rojas, with whom she worked for years in her studio while studying Art History and painting. Throughout her career, she has further enriched her education by completing three diplomas: "Thinking from Art" and "Art and Feminisms" from the Ministry of Culture, and "Art, Sexuality, and Culture" from the Universidad de Los Andes.
Her work develops between the countryside and the city, where she engages with materials found in her environment, using organic elements like paint and discarded or found objects as supports. Her practice is deeply connected to nature, exploring and learning from it at every step.
For Tikal, painting is the most primordial form of communication between human beings and their surroundings. She sees it as an inevitable and inexhaustible process, representing the Dharma that guides her life. In her work, the stroke becomes the first expression of the desire to communicate, socialize, and understand. Her artistic approach is enriched by incorporating other materials such as ceramics, textiles, and natural dyes, which allow her to reconnect with the cosmos, life, and universal energy.
Tikal Smildiger’s art is a constant search for connection, a dialogue between nature, materiality, and human expression. Through every stroke and form, she explores and shares a continuous learning process, integrating everything she has learned from the world and from herself into her work.
____________________________________
Tikal Smildiger inició su formación artística guiada por la mentoría de la maestra María Nelly Rojas, con quien trabajó durante años en su taller, mientras aprendía Historia del Arte y pintura. A lo largo de su carrera, ha complementado su formación con tres diplomados: “Pensar desde el arte” y “Arte y feminismos” del Ministerio de Cultura, y “Arte, Sexualidad y Cultura” de la Universidad de Los Andes.
Su trabajo se desarrolla entre el campo y la ciudad, donde se relaciona con los materiales que encuentra en su entorno, utilizando elementos orgánicos como pintura y objetos desechados o encontrados como soporte. Su práctica está profundamente conectada con la naturaleza, explorando y aprendiendo de ella en cada paso.
Para Tikal, la pintura es la forma más primordial de comunicación entre los seres humanos y su entorno. La considera un proceso inevitable e inagotable, representando el Dharma que guía su vida. En su obra, el trazo se convierte en la primera expresión del deseo de comunicar, socializar y entender. Su enfoque artístico se enriquece al incorporar otras materialidades, como la cerámica, los tejidos y los tintes naturales, que le permiten reconectar con el cosmos, la vida y la energía universal.
El arte de Tikal Smildiger es una búsqueda constante de conexión, un diálogo entre la naturaleza, la materialidad y la expresión humana. A través de cada trazo y cada forma, explora y comparte un aprendizaje continuo, integrando en su obra todo lo que ha aprendido del mundo y de sí misma.