Overview
Visual and sound artist who uses software and various media to create autonomous machines that explore the continuous relationship between technique and nature. His work, which employs language, printed material, sound, and generative algorithms, seeks to subvert traditional cultural genres and products, such as books, opera, dance, and landscape. Through chance, emergent properties, and collective creation, he challenges the notion of authorship and proposes a reflection on the artist's agency within the work. Interface politics, translation as an expressive medium, and algorithmic production are some of the key concepts that guide his practice.
____________________________
Artista visual y sonoro que utiliza software y diversos medios para crear máquinas autónomas que exploran la relación continua entre técnica y naturaleza. Su trabajo, que emplea el lenguaje, la materia impresa, el sonido y algoritmos generativos, busca subvertir géneros y productos culturales tradicionales, como el libro, la ópera, el baile y el paisaje. A través del azar, lo emergente y la creación colectiva, desafía la noción de autoría y propone una reflexión sobre la agencia del artista en la obra. Las políticas de la interfaz, la traducción como medio expresivo y la producción algorítmica son algunos de los conceptos clave que guían su práctica.
Biography

A visual and sound artist who works with software and various media to create autonomous machines that relate technique and nature in a continuous process, using language, printed material, sound, and generative algorithms as research tools. Often, his work attempts to pervert canonical genres and products of our culture — such as books, opera, dance, or landscape — in ways that suspend their traditional readings or meanings, opening the door to non-human potentials (both natural and artificial) in their construction. By employing chance, emergent properties, and collective creation, his work often seeks to challenge the notion of authorship and disrupt its total agency in the piece. Interface politics, text as form, the excess of algorithmic production, and translation as an expressive medium are some of the concepts driving his work. He holds a degree in Computer Engineering with a Master's in Fine Arts and Visual Arts from the National University of Colombia. He is a co-founder of grama.co, alongside a group of artists and artificial entities.

David is a Computer Engineer with a Master's in Fine Arts and Visual Arts from the National University of Colombia. His work has been exhibited in various spaces across France (Les Rencontres d’Arles, 2017), Germany (Art@Capítal, Frankfurt, 2018; Liquid Cartographies, Humboldt University, Berlin, 2015), Belgium (Liquid Cartographies, Maison de la Paix, Brussels, 2015), Italy (Sonus Firenze, Florence, 2018), Luxembourg (Mudam Luxembourg – Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean, 2021), Mexico (Behind the Glue, Casa Lu, CDMX, 2022), Spain (Ciudad Contra with Radio Bestial, MediaLab Prado – Madrid, 2016), Canada (An Eye Opened by the Wind and the Sun, multimedia public work at True North Square, Winnipeg, 2019; Cloud Album by Timothy Prus & Luce Lebart, Vancouver, 2022), England (collaborations with the Archive of Modern Conflict, 2017, and with the band Duran Duran in 2018), and in Colombia in galleries and institutions such as Arte Dos Gráfico (ARTBO, 2018), National University of Colombia (Archeion, 2016), Estación de la Sabana (Grama:Naipe Vernacular, 2017), Galería Sextante (Diagramas de una ciencia rara, 2018), FUGA (Paisaje Desencajado, 2019), Museo La Tertulia (Programa C Digital, 2020), Nmenos1 (La Tercera Parte, 2020), entre—ríos (Es torrente y un hilo, 2021), Luis Caballero Prize (sound and visual collaborations for installations by Alberto Baraya, 2019; Maria Isabel Rueda, 2021; and Alejandro Salcedo, 2023), Galería Santa Fe (Escaleras Futuras, 2020), Nuevos Nombres (Luis Ángel Arango Library, 2018), 45th National Salon (National Library and Cinematheque of Bogotá, 2019), and Casa Hoffmann (Artifacts, 2021), among others. His piece Seis segundos de frenesí is part of the Bank of the Republic's Art Collection. He is a part-time professor in the arts program at Universidad El Bosque in 2023.


____________________________________

Artista visual y sonoro que trabaja con software y medios diversos para la creación de máquinas autónomas que relacionan técnica y naturaleza en un continuo utilizando el lenguaje, la materia impresa, el sonido y los algoritmos generativos como herramientas de investigación. En muchas ocasiones su trabajo intenta pervertir géneros y productos canónicos de nuestra cultura —como el libro, la ópera, el baile o el paisaje— en juegos que suspenden su lectura o sentidos tradicionales abriendo paso a potencias no-humanas (naturales y artificiales) en su construcción. Al usar el azar, lo emergente y la creación colectiva se propone muchas veces poner en tensión la noción de autoría y desarticular su agencia total en la obra. Las políticas de la interfaz, el texto como forma, la desmesura de la producción algorítmica y la traducción como medio expresivo son algunas de las nociones que mueven su trabajo. Ingeniero en Computación con Maestría en Artes Plásticas y Visuales de la Universidad Nacional de Colombia. Co-fundador de grama.co con un grupo de artistas y entidades artificiales.

David es Ingeniero en omputación con Maestría en Artes Plásticas y Visuales de la Universidad Nacional de Colombia. Su obra se ha exhibido en diversos espacios de Francia (Les Rencontres d’Arles, 2017), Alemania (Art@Capítal, Frankfurt, 2018; Liquid Cartographies, Universidad Humboldt de Berlin, 2015), Bélgica (Liquid Cartographies, Maison de la Paix, Bruselas, 2015), Italia (Sonus Firenze, Florencia, 2018), Luxemburgo (Mudam Luxembourg – Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean, 2021), México (Behind the Glue, Casa Lu, CDMX, 2022), España (Ciudad Contra con Radio Bestial, MediaLab Prado – Madrid, 2016), Canadá (An Eye Opened by the Wind and the Sun, obra pública multimedia en True North Square, Winnipeg, 2019; Cloud Album de Timothy Prus & Luce Lebart, Vancouver, 2022), Inglaterra (colaboraciones con Archive of Modern Conflict, 2017 y la banda Duran Duran en 2018) y en Colombia en galerías e instituciones como Arte Dos Gráfico (ARTBO, 2018), Universidad Nacional de Colombia (Archeion, 2016), Estación de la Sabana (Grama:Naipe Vernacular, 2017), Galería Sextante (Diagramas de una ciencia rara, 2018), FUGA (Paisaje Desencajado, 2019), Museo La Tertulia (Programa C Digital, 2020), Nmenos1 (La Tercera Parte, 2020), entre—ríos (Es torrente y un hilo, 2021), Premio Luis Caballero (colaboraciones sonoras y visuales para las instalaciones de Alberto Baraya, 2019; Maria Isabel Rueda, 2021 y Alejandro Salcedo, 2023), Galería Santa Fe (Escaleras Futuras, 2020), Nuevos Nombres (Biblioteca Luis Ángel Arango, 2018), 45 Salón Nacional (Biblioteca Nacional y Cinemateca de Bogotá, 2019) y Casa Hoffmann (Artifacts, 2021) entre otros. Su obra Seis segundos de frenesí forma parte de la Colección de Arte del Banco de la República. Profesor de cátedra del programa de artes de la Universidad El Bosque en 2023. 

 
Enquire

Send me more information on David Medina

Please fill in the fields marked with an asterisk
Receive newsletters *

* denotes required fields

In order to respond to your enquiry, we will process the personal data you have supplied in accordance with our privacy policy (available on request). You can unsubscribe or change your preferences at any time by clicking the link in our emails.