ARTBO 2024 : Bogotá | Colombia

25 - 29 September 2024 
 In 1919, Sigmund Freud introduced the concept of the "uncanny", describing it as something strangely familiar yet simultaneously unsettling. This phenomenon arises when evoking unconscious fear or anxiety, often associated with repressed experiences. Freud argued that the uncanny originates from the conflict between the familiar and the strange, blurring the line between the known and the unknown, the real and the unreal.

 

This concept provides artists with a complex framework to explore themes such as identity, mortality, and the mysteries of the human mind. By delving into the realm of the unconscious, artists can create works that challenge, provoke, and unsettle the audience, inviting them to confront their deepest fears and desires.

 

The paintings, photographs, videos, or sculptures presented at the fair revolve around themes of rarity, grotesque, and irony. These pieces are not merely intended to visually impress but aim to disturb the viewer, leaving them with a blend of sensations that are difficult to decipher.

 

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En 1919, Sigmund Freud presentó el concepto de lo "siniestro" o "inquietante", describiéndolo como algo extrañamente familiar y, al mismo tiempo, perturbador. Este fenómeno surge al evocar un miedo o ansiedad inconsciente, a menudo asociado con experiencias reprimidas. Freud argumentaba que lo inquietante se origina en el conflicto entre lo familiar y lo extraño, difuminando la línea entre lo conocido y lo desconocido, lo real y lo irreal.

 

Este concepto proporciona a los artistas un marco complejo para explorar temas como la identidad, la mortalidad y los misterios de la mente humana. Al sumergirse en el mundo del inconsciente, los artistas pueden crear obras que desafíen, provoquen e inquieten al público, invitándolo a enfrentar sus miedos y deseos más profundos.

 

Las pinturas, fotografías, videos o esculturas presentadas para ARTBO, se desarrollan en torno a temas de rareza, grotesco e ironía. Estas piezas no buscan simplemente impresionar visualmente, sino que tienen como objetivo perturbar al espectador, dejándolo con una amalgama de sensaciones difíciles de descifrar.